Ostatnia aktualizacja
24.04.2024 09:04

Osób online: 3

stat4u



Cała Polska czyta dzieciom, ale po co ?

Cała Polska Czyta Dzieciom, ale po co?



Zapewne wielu z nas zetknęło się z akcją Fundacji ABC XXI wieku- Cała Polska Czyta Dzieciom i wie na czym ona polega- żeby czytać dzieciom książki codziennie przez 20 minut, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę dlaczego jest to tak ważne...

Współczesne dzieci dorastają w ubogim językowo środowisku. Rodzice coraz mniej czasu poświęcają swoim dzieciom, mało z nimi rozmawiają i mało im czytają. Kontakt z żywym słowem wyparła telewizja, której narzędziem nie jest język, lecz obraz. W efekcie dzieci coraz gorzej znają język, tymczasem jest on narzędziem myślenia- w tym także matematycznego! Dzieci słobo posługujące się językiem, pozbawione wyobraźni, którą telewizja wypiera, bądą miały trudności od pierwszych dni szkoły i w późniejszym życiu. Przepaść intelektulna i emocjonalna pomiędzy dziećmi, którym rodzice i wychowawcy dużo czytają, a dziećmi pozbawionymi takiej sytuacji, w kolejnych latach dzieciństwa narasta.

Czytanie dziecku jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek,bo:

- lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy,

- kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie,

- czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputerów,

- więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę do pokonywania wielu pokus i zagrożeń.

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:

- buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem,

- zapewnia emocjonalny rozwój dziecka,

- rozwija język, pamięć, wyobraźnię,

- uczy myślenia, poprawia koncentrację,

- wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,

- poszerza wiedzę ogólną,

- ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole,

- uczy wrtości moralnych, pomaga w wychowaniu,

- zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów,

- chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury,

- kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Dlatego właśnie należy czytać dziecku 20min dziennie. Z badań wynika również, że czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu, czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych, a wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.

"Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji." Jim Trelease

JAK TO ZROBIĆ?

* wprowadzić rytuał głośnego czytania dziecku 20 minut dziennie,

* jeśli dziecko o to prosi- wielokrotnie czytać tę samą książkę lub wiersz,

* pozwalać na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony,

* unikać podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt (tzw. książki dla dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić "babskiej literatury", da mu to obraz słabo mu znanego świata emocji),

* być przykładem- dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach książek i czasopism.

CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU KOJARZYĆ Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ!!!

Do czytania dziecku należy wybierać odpowiednie książki:

- ciekawe dla dziecka,

- napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną,

- uczące racjonalnego myślenia,

- niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa,

- promujące pozytywne wzorce postępowania,

- dostosowane do ważliwości dziecka- nie wzbudzające silnych lęków czy niepokojów,

- unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią, itp.

- budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.

Lista konkretnych tytułów książek polecanych dla dzieci w różnym wieku dostępna jest na stronie fundacji.

W związku z tym, że przedszkole może i powinno uzupełniać domowe czytanie, a tam, gdzie całkiem go brak, dać zaniedbanym dzieciom szansę codziennego kontaktu ze słowem pisanym, nasze przedszkole przyjęło do realizacji stworzony przeze mnie program "CZYTAJMY DZIECIOM", którego głównym celem jest emocjonalny i intelektualny rozwój dziecka oraz budowanie pozytywnego stosunku do siebie i świata. W ramach w/w programu staramy się codziennie czytać dzieciom, zapraszać gości do czytania im w przedszkolu, umożliwiać naszym wychowankom udział w spektaklach goszczących w naszej placówce i poza nią, organizować zajęcia teatralne w grupach: próby odtwarzania fragmentów bajek, inscenizacje, deklamowanie wierszy, wspólne przygotowanie przedstawień. Nasza placówka przystąpiła do "Klubu Czytających Przedszkoli" oraz nawiązała współpracę z Oddziałem dla dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Wolsztynie. Dzieci i ich rodzice wzięli udział w akcjach: "Podzielmy się książkami"- zebraliśmy 145 pozycji książkowych, które zostały przekazane OPS w Wolsztynie, oraz w akcji "Książka pod każdą choinkę", gdzie rodzice mieli okazję nabyć książki dla swoich pociech w atrakcyjnej cenie. Podczas obchodów Dnia Misia Książkowego odwiedził nas policjant z KPP, pan Wojciech Adamczyk, który przeczytał dzieciom książkę "Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę". grupę VI odiedziła też pani stomatolog Hanna Wawrzynowicz, która wyjaśniła jak dbać o zęby i przczytała przygody zwierątek z książki "Smok Zębalski".Obecnie trwa konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców "Moja ulubiona bajka", w którym uczstnicy przedstawiają bohaterów bajek lierackich. Przygotowujemy się również do obchodów urodzin Ch.H. Andersena. mamy jeszcze kilka pomysłów w zanadrzu, które chcemy zrealizować. A wszystko po to, żeby nasze przedszkolaki były mądre, dobre i wrażliwe.

Osoby, które czują niedosyt informacji odsyłam do strony Fundacji ABC XXI wieku: http://calapolskaczytadzieciom.pl

Opracowała- na podstawie programu autorskiego "Czytajmy dzieciom" oraz na podstawie materiałów Fundacji ABC XXI wieku- mgr Hanna Kluczyńska





Przedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 Wolsztyn

Kliknij aby powiększyć


www.p3wolsztyn.pl 2012 - 2024. "Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia"