Ostatnia aktualizacja
24.04.2024 09:04

Osób online: 3

stat4u





Dodano: 2014-06-13, "CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS"

 

Sprawozdanie z realizacji programu przedszkolnej edukacji antynikotynowej

„Czyste powietrze wokół nas

      W roku 2013/2014 program realizowany był w oddziale III „ŻABKI” .

 

Założenia programu:

> Nabywanie przez dzieci umiejętności określania różnych źródeł dymu.

> Nabywanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się różnych dymów, w tym dymu papierosowego.

> Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.

> Uświadomienie dzieciom skutków palenia papierosów.

> Uchronienie dzieci przed „biernym paleniem”.

> Poprawa potencjału zdrowotnego i jakości życia całego społeczeństwa poprzez podejmowanie różnych działań (np. zakaz spalania śmieci w piecach)

 

Pierwszą z form realizacji programu było zapoznanie rodziców z założeniami programu oraz wyrażenie zgody na udział dziecka w programie. Koleją formą realizacji programu był cykl zajęć dydaktycznych skierowany do dzieci, składający się z 5 zajęć warsztatowych:

1. Wycieczka – obserwacja środowiska.

2. Co i dlaczego dymi?

3. Jak się czuję kiedy dymi papieros?

4. Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?

5. Jak unikać dymu papierosowego?

 

„Wycieczka” - na pierwszych zajęciach dzieci udały się na spacer po ulicach Wolsztyna. Dzieci już w przedszkolu poinformowane zostały, aby podczas wycieczki bacznie obserwowały dymy, skąd one się wydobywają. Podczas spaceru dzieci rozglądały się i żywo reagowały na każde zauważone źródło dymu. Wykonaliśmy kilka zdjęć na których widać źródła dymu.

„Co i dlaczego dymi?”  -podczas drugich zajęć dzieci zostały podzielone na grupy. Zadaniem każdej grupy było narysowanie dymów, które zaobserwowały na spacerze. Dzieci z dużym zaangażowaniem podjęły się zadania. Po skończeniu pracy wszyscy obejrzeli powstałe rysunki. Na tablicy powieszono planszę ze źródłami dymów i omówiono je równocześnie sprawdzając czy dzieci również mają je na swoich rysunkach. Następnie rozmawialiśmy dlaczego dymią samochody, fabryki, kominy domów.

 „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?”- ćwiczenia oddechowe, zabawa w „kwiatki”, kolorowanie obrazków. Na kolejnychzajęciach poproszono dzieci, aby położyły się wygodnie na dywanie, zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że jesteśmy nawycieczce w górach. Otacza nas piękna przyroda i wdychamy noskami świeże powietrze a wydychamy ustami. Następnie przenieśliśmy się na zieloną łąkę, gdzie rośnie mnóstwo pięknych kwiatów, każdy z dzieci wybrał sobie jeden kwiat i pokazał jak on rośnie.W pewnym momencie powiedziano dzieciom, że wszedł do ogrodu ktoś kto pali papierosy. Dzieci odpowiadały na pytania, które zapachy były miłe, a które nieprzyjemne, jak zachowywały się kwiaty na łące, gdy ktoś palił papierosy. Przedstawiono dzieciom maskotkę programu dinozaura Dinka i poproszono o uważne wysłuchanie piosenki o nim.

 „Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?” - na naszym IV spotkaniu dzieci wysłuchały historii, która przydarzyła się Dinusiowi podczas podróży pociągiem do wujka. Dzieci pokazywały jak zachowywali się ludzie w wagonie gdzie nikt nie palił, a jak w przedziale dla osób palących. Następnie uczyliśmy się piosenki o Dinusiu i kolorowaliśmy kolorowanki Dinusia.

 

Piosenka o Dinku

 (muzyka D. Kleczkowska, słowa A. Dobrowolska)

 Ref.    Ten zielony Dinek, ten zielony Dinek

               Nie lubi palaczy, ucieka przed dymem.

                Papieros to wróg nasz, zdrowie zabiera.

                     Nie wolno! To szkodzi! Dość tego palenia!

I.    Żył dinozaur, mały Dinek,

               co przyjaciół ma w przedszkolu,

         na wycieczki chodzi z nami,

                 czasem w lesie, w parku, w polu.

 II.     Raz się wybrał na wakacje-

        zaraz pociąg szybko ruszy,

       a w wagonie pech- palący,

          zmienić miejsce Dinek musi.

Ref.     Ten zielony Dinek, ten zielony Dinek

              Nie lubi palaczy, ucieka przed dymem.

               Papieros to wróg nasz, zdrowie zabiera.

                   Nie wolno! To szkodzi! Dość tego palenia!

 

„Jak unikać dymu papierosowego?” - poznanie znaku „zakaz palenia”, rysowanie własnego znaczka „Nie pal przy mnie”. Na naszym ostatnim spotkaniu dzieci miały za zadanie odszukać na sali znaczków z zakazem palenia i rozmawiały na temat gdzie można takie znaczki jeszcze spotkać. Następnie rysowały znaczki, które symbolizują to, że nie lubią dymu papierosowego iwiedzą że jest on bardzo szkodliwy.

 

    Dzięki tym zajęciom dzieci zwiększyły wiedze dotycząca szkodliwości dymu, obserwowały podczas wycieczki źródła dymu, projektowały znaczek ,,Nie pal przy mnie" , rysowały różne źródła dymu, zapoznały sie z postacią Dinusia. Prace plastyczne wykonane podczas zajęć dydaktycznych i zabaw plastycznych zostały zaprezentowane na wystawie prac dzieci w utworzonym kąciku antynikotynowym. Program „ Czyste powietrze wokół nas” cieszył się zainteresowaniem dzieci. Chętnie uczestniczyły w zajęciach, łatwo przyswajały informacje na temat problemu dymu tytoniowego oraz jak unikać sytuacji, w których dzieci przebywają w pomieszczeniach zadymionych.

                                                                                                                          

Realizator programu

Paulina Kotlarska

 

Przedszkole 3 Wolsztyn






Przedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 WolsztynPrzedszkole 3 Wolsztyn

Kliknij aby powiększyć


www.p3wolsztyn.pl 2012 - 2024. "Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia"